Svartlåmodellen

Arbetsplanen beskriver hur förskolan, fritidshemmet och skolan arbetar med Svartlåmodellen.

HuvudmålAktiviteter
Alla barn/elever och all personal ska lära känna och respektera varandra för att trivas och motverka mobbningGenom gemensamma öppningar och stängningar . Fsk/skola Leken har stor betydelse. Gemensam utemiljö, raster och utetid där ofta ”äldre hjälper yngre”. Gemensamma utflykter, föreställningar och musikuppträdanden m.m.
Barnen/eleverna ska lära sig ta ansvar, initiativ och visa hänsynTurtagning i lek och spel. Städa bort efter sig. Eleverna planerar vissa aktiviteter och sköter praktiska sysslor. Gemensamma arbetskvällar för barn/elev, personal, föräldrar och andra intresserade.
Barnen/eleverna ska lära sig solidaritet och fredsfostran
Integration är en naturlig del av skolans verksamhet. Inför FN-dagen aktualiserar vi FN:s arbete, organisation samt FN:s barnkonvention. I samband med byns musikcafé och insamling till ”Världens barn” visas elevernas arbeten upp.
Ge barnen/eleverna inflytande och ansvar för sitt lärande och sin arbetsmiljöEleverna arbetar varje vår med miljöfrågor samt städar skolgård och går på ”skräpplockar-” promenad i byn. Eleverna håller klassråd varje vecka, är med i planeringen fortlöpande ang arbetssätt och former för de olika arbetsområdena. Företagsamheten planeras gemensamt varje period i de olika grupperna.
Ha ett effektivt nyttjande av förskolans och skolans resurser
Eleverna delas in i tvärgrupper en eftermiddag i veckan.. Samordning av öppning och stängning och under lov på förskola/fritids. Delar av eftermiddagens aktiviteter sker i ett samarbete med fritids. Personalen fördelas för att bäst nyttja kompetenserna.
Ha ett gott samarbete med föräldrarna för att de ska känna förtroende och delaktighet.

Elever, föräldrar och personal arbetar tillsammans för att kunna göra en gemensam resa varje år. Föräldramöten, utvecklingssamtal, veckobrev, föreställningar, verksamhetsråd, skolreseråd, lägerskola samt arbetskvällar. På arbetskvällarna arbetar vuxna och barn tillsammans för att förbättra skolmiljön. Föräldrarnas engagemang på ex arbetskvällarna 1g/termin bidrar till att vi kan ha en avgiftsfri skolbarnsomsorg och förskola.
Skolan ska vara en del av samhälletStudiebesök, utflykter i närmiljön och övriga utflyktsmål. Ordna musik-, dans- och teaterföreställningar för närområdet. Nyttja externa resurser och samarbeta med övriga samhället. Låna böcker i bokbussen. Ordna skolaffär med skolcafé för byns daglediga och föräldrar. Bidra till byns aktiviteter med ex utställningar där eleverna därigenom även får en mottagare till sina arbeten.
Eleverna ska nå kunskapsmålen och övriga mål i läroplanen

En eftermiddag används till företagsamhet, dessutom väljer barnen elevens val i tvärgrupper vid flera tillfällen varje termin. Längre övergripande tema ingår ibland i flera olika ämnen för att främja helhetsförståelsen. Hela temadagar och fokusveckor vid behov. Utvecklingssamtal och framåtsyftande utvecklingsplaner. Personalresurserna används i första hand till att ordna mindre hemgrupper. Personalen nyttjas på bästa sätt efter kompetens.
Kultur, företagsamhet och kreativitet ska känneteckna verksamheten
De estetiska uttrycksformerna präglar verksamheten. Driva en skolaffär med café som träffpunkt för byns daglediga och föräldrar. I arbetsmomentet företagsamhet ingår att utforma en teater eller annan underhållning, tillverka produkter till försäljning, lära sig marknadsföring för att kunna driva en skolaffär/café med ett uppträdande.
Eleverna ska ha fysisk aktivitet dagligenIdrott och hälsa, rastlekar, utflyktersamt ett aktivt fritidshem bidrar gemensamt till en ökad fysisk aktivitetsnivå som även främjar lärandet.
Alla ska lära sig att förstå vikten av demokratiskt fattade beslut och medbestämmandeGemensamt planera aktiviteter både i skolan samt i fritidshemmet. Ha klassråd, elevråd, skolråd, föräldramöten, verksamhetsråd och skolreseråd. Samtala om vad medbestämmande betyder och att man måste komma med förslag för att kunna påverka. Personalen har konferenstid och personalmöten.